Jak marketéři vytěžují Česko
S kolegou Honzou Mikulkou se věnujeme propagaci Prahy už několik let. Natáčíme videa Honest Guide a lákáme lidi, aby přijeli do našeho města, naší země. Až díky této práci jsem přičichl k tomu, jak se vlastně naše město propaguje ve světě, ať už po oficiální stránce, tedy skrz organizace jako je Prague City Tourism, nebo Czech Tourism (mimochodem, jejich nová kampaň v New Yorku je skvělá – ač je tam zase most a hrad), nebo jak to dělají jiné společnosti, aerolinky, průvodci, hotely.
Stěžejním bodem oficiální propagace jsou naše památky, historie, Pražský hrad, Karlův most. Soukromé společnosti zkouší i jiné cesty, v případě American Airlines to byl trdelník jako propagace jejich nové linky do Prahy, anglické cestovky zase lákají na stag parties a levný alkohol. Ani jednu z těchto cest propagace nepovažuji za úplně šťastnou a ideální. Zveme někoho do naší země a ukazujeme mu jen věci, které sami neděláme a nepoužíváme.
Ano Pražský hrad je překrásný, ale kdy jste se tam šli jen tak projít? Dát si kávu nebo oběd? Když provádím turisty (většinou české) po Praze, děsí se toho, že budeme procházet přes Karlův most, nebo Staroměstské náměstí. Pak se tedy nabízí otázka, proč tato místa zároveň propagujeme?
A nejsou to jen markeťáci, děláme to tak nějak skoro všichni. Tobě přiletí kamarádi z Ameriky? No tak to je musíš vzít na Hrad. Rozhodně nechci házet všechny marketéry a marketérky do jednoho pytle v tom, jak cílí na turisty a snaží se je nalákat do Prahy, ale jsem si jistý, že většina z těch, kteří Prahu propagují v ní zároveň nežijí, nebo místa kde žijí, nechtějí ukázat. Asi jsem špatný markeťák, ale já bych nemohl propagovat něco, co zároveň nepoužívám, právě naopak. Asi bych propagaci Prahy na chvíli zastavil a začal peníze investovat do toho, abych Prahu propagoval místním a nechal ji chvíli užívat Pražákům a Pražačkám.
A pokud mám okomentovat „marketing” v samotném centru Prahy, nahaněče, Hop on hop off autobusy, pub crawly, rozdavače letáků, thajské masáže, lidi v kostýmech, tak to je největší mor tohoto města, stejně jako stavět zábrany proti teroristům. Postavte zábranu, kterou nepřeleze nafukovací panda a lední medvěd.