Nepotřebuji hned dělat velký průvan
Vít Vojtěch (48) nastoupil od září 2002 na místo ředitele reklamní agentury Dorland. Za téměř pět měsíců si již mohl utvořit obrázek nejen o agentuře, ale o celé české reklamní sféře. Jak se vidí dnes?
Jméno Víta Vojtěcha bylo v minulosti spojováno především s mediální scénou, kde působil například jako generální ředitel Premedie či vedoucí TV prodejů v IP Praha. Od roku 1997 vykonával funkci generálního ředitele společnosti EDI. V dubnu 2001 přešel z EDI do televizní stanice TV 3, kde působil jako výkonný ředitel.
Proč jste se rozhodl přesídlit z mediální sféry do reklamy?
To místo ředitele mi bylo nabídnuto a o nabídce jsem přemýšlel zhruba dva roky. Určitě by mě lákalo dál „prodávat“, co jsem se naučil v televizi, v rádiu, ale to české pískoviště je opravdu nezdravě deformované. On ho prakticky formátuje jediný člověk. Mimořádně schopný manažer, zároveň však podle mne nejtragičtější osoba posledního desetiletí pro tuto zemi. A pak je tu taky ještě jedna tragikomická figura — v RRTV, která k tomu stavu výrazně formálně pomáhá. Přál bych vám prožít některé situace a historky třeba ohledně TV 3, kdy skeče nacvičené s panem Kindernayem a sehrané před radou zůstávají celoživotním zážitkem… A mě prostě skepse z tohohle českého písečku docela přemohla. No ale byla tu nabídka od Jirky Dřízhala (majitele Dorlandu — pozn. aut.).
Nebylo by pro vás snazší přejít třeba do mediální agentury?
Nemyslím si to. Připadá mi, že struktura reklamní agentury i obsah její činnosti má mnoho společných rysů s médiem (eventuálně spolu s mediálním zastoupením). A já jsem posledních pět let pracoval v médiích.
Jaké bylo vaše dosavadní spojení se světem reklamních agentur?
Svět reklamních agentur je jen jednou součástí světa reklamy, v němž se pohybuji už pár let. Změna je v tom, že jsem se přesunul v rámci toho řetězce z té pravé strany, kde jsou média, víc vlevo, k zadavatelům.
Účastníte se schůzí AKA, znáte ostatní ředitele, obracíte se na ně o radu?
Pokud se Dorland jako člen AKA bude účastnit, rád se zúčastním. Vzpomínám si na večírek k 10. výročí založení asociace a chci věřit, že to nebyla typická ukázka toho, čeho je AKA schopna. Pokud jde o tu radu, pochopitelně se s některými kolegy z branže setkávám (ostatně tak jako dřív).
Agentura Dorland mezi reklamními agenturami příliš nevyniká v získávání nových klientů ani v oceněních na reklamních soutěžích, co je příčinou?
Nejsem si úplně jist, že máte správný dojem. Na naší webové stránce zjistíte, pro které klienty Dorland průběžně pracuje, vloni získal například Oriflame. V každém případě se ale chceme pokusit získat nějaké další zajímavé klienty, proto jsme rozšířili i new business tým. Ceny se sbíraly (Dobrá voda 2001 — TV spot desetiletí, Stříbrná Effie a Cena Rhodos, 1. místo za firemní image), problém byl možná spíš v tom, že Dorland nepovažoval za dostatečně důležité, aby se tyto věci intenzivně „prodávaly“.
Za téměř půl roku působení v agentuře jste si již mohl udělat obrázek o tom, co by se mělo změnit?
Jsem tu od září, ale obrázek jsem se snažil si udělat v prvních pár týdnech. Pochopitelně ho rozšiřuji a upřesňuji. Chci, aby se zásadně změnilo vnímání agentury na trhu – jsme kvalitní agentura, kde pracují kvalitní a zajímaví lidé.
Plánujete personální změny?
Určitě někdy nějaké lidi vyměním, někteří se mnou třeba nebudou chtít pracovat, ale nemám potřebu teď hned dělat nějaký průvan.
Dorland, jež má se stejnojmennou sítí v Německu společné již pouze jméno, nikoli vlastníky, je tak jedna z mála top 15 agentur, která zůstává výlučně česká. Neuvažujete o spojení se zahraničním partnerem?
Rád dělám věci postupně a podle nějaké logiky. To, na co se mě ptáte, je zřejmě téma, ale není v této chvíli tématem, kterým bychom se s majitelem agentury nějak zvlášť zabývali. n zuj
Z televize do reklamy. Vít Vojtěch se snaží využít zkušeností s vedením médií v Dorlandu.