Hema: Obchod, který se o vás postará
Petr Šimek, prezident POPAI CE a ředitel společnosti Wellen, píše o svém zážitku z relativně nového konceptu obchodů Hema. Jedná se o kombinaci možností standardního nákupu a nákupu online.
Pamatuji si, jak jsem jako malý jezdil na prázdniny k babičce do Hradce Králové. Babička byla výborná kuchařka. V kuchyni to vždy vonělo, my děti jsme si tam hrály a děda vyprávěl vtipy. Vzpomínám si, jak babička dělala například domácí nudle. Všude viselo těsto vyválené na tenoulinké pláty. Pak se to dalších několik dní nožem krájelo na vlasové nudličky. Byla to každoroční tradice. Mít domácí nudle ve špajzce byla prostě nutnost a nikoho ta nadbytečná pracnost nepřekvapovala. Byla to rodinná záležitost. Byť by se daly koupit v sámošce, domácí nudle byly prostě domácí nudle.
Doba se ovšem mění. Pro samé honění se za výsledky nemáme čas na nic. Emancipace společnosti už nedefinuje vaření jako primárně ženskou aktivitu. Muži se více a více zapojují do každodenních povinností. A protože se nám mužům vždy vařit nechce a nebo to možná neumíme a nechceme se to učit, potřebujeme pomoc. Já osobně mám doma tři kuchařky, ze kterých se člověk (muž) naučí jednoduché a rychlé recepty. Je to osvědčená možnost, jak doma zazářit, aniž bychom museli trávit dlouhé hodiny u plotny nebo v případě neúspěchu s potupou upalovat do restaurace na rohu nebo objednat online s donáškou.
Například mně se jednou povedlo vyhodit celý obsah pekáče na zem a jindy zapéct zapékací mísu tak, že to už nerozchodila. Domácí kuchyně je přece mnohem lepší. Sami si vyberete ingredience. Vezmete si jen tu zeleninu, která nejlépe voní, ukážete přesně na ten kousek masa, který se vám nejvíce líbí a který bude v hrnci dělat nejlepší společnost ostatním kolegům. Doposud jsem si myslel, že toto je jediný a nejlepší způsob, jak přispět k domácí pohodě. Tedy do doby, než jsem měl možnost navštívit v Číně prodejnu Hema.
Hema je relativně nový koncept z kuchyně Alibaba. Aktuálně provozuje něco kolem dvou set lokací, převážně ve velkých městech typu Šanghaj, Peking nebo Kanton. Prodejna, kterou jsem navštívil, je pilotním projektem v Čching‑tao, svým pivem proslulém městě, které se ovšem velikostí třem zmiňovaným městům nemůže rovnat. Značka zde zkouší, zda si tento koncept vydělá i v metropoli s „pouze“ šesti miliony potenciálních zákazníků. Hema je kombinací možností standardního nákupu a nákupu online. Můžete si věci vybrat sami na místě nebo si je objednat přes aplikaci, Hema vám pak vše do 90 minut v okruhu tří kilometrů doveze.
Zajímavostí je způsob platby, kterou můžete realizovat buď hotově a nebo pomocí aplikace, kde se platí vlastní Hema měnou. Jiná možnost, například platební kartou, neexistuje. Další zajímavostí je, že celá prodejna je opatřena jakýmsi dopravníkovým systémem, který z každé důležité kategorie dokáže vybrané zboží poslat do centrálního logistického místa v prodejně.
Funguje to tak, že když si objednáte online, váš nákup nekompletuje jeden člověk v nějakém uzavřeném skladu, ale každý konkrétní prodejce zodpovědný za úsek v prodejně vybere například v zelenině definované zboží a pošle ho oním dopravníkovým mechanismem logistice. Zde se všechny části scházejí a odtud pak putuje celý nákup k zákazníkům. Hema je sklad online obchodu, který otevřel dveře svým zákazníkům. Hema je showroom, kde všechno voní, na všechno si můžete sáhnout a ke všemu přivonět.
Co je ale nejzajímavější a proč jsem začal u babičky a krájení nudlí, je vaření. V Hemě vám z vámi vybraných ingrediencí uvaří večeři a tu si pak můžete odnést. Nebo si ji sníst na místě. Nebo si ji rovnou sami uvaříte. A nebo si online vyberete ingredience a necháte si uvařit i s donáškou. Prostě paráda. Pokud mluvíme v retailu o inovacích, neměli bychom se pořád točit kolem dotykových displejů a bůh ví čeho digitálního. Technologie nám sice mohou pomoci, ale měli bychom přemýšlet holisticky. Jak našim zákazníkům pomáhat. A Hema to z mého pohledu dělá.
„Všichni pracujeme nadoraz, chodíme domů pozdě a nemáme čas trávit dostatek času s našimi nejbližšími. V restauracích se jíst pořád nedá. Nejen kvůli ceně, ale i kvůli přepálenému tuku. A tak vám toho času trochu ušetříme. A vy budete řídit každičkou část tohoto procesu, protože Hema si uvědomuje, jak jsou pro vás zdraví a vitalita vaší rodiny důležité.“ Tak asi takhle by mohla znít její vize. Jakou vizi má vaše značka a jak ji naplňuje?