Prezident Asociace výstavářských firem: Nehroutíme se
Ve výstavářském byznyse je potřeba umět reagovat pružně, říká Jiří Carda, prezident Asociace výstavářských firem (AVF). Carda je prezidentnem AVF od roku 2001. Do té doby v Asociaci působil jako viceprezident. V roce 2002 založil vlastní výstavářskou společnost Sun Drive, kterou dodnes vede. Předtím pracoval ve společnosti BVV Brno, odkud odcházel jako náměstek generálního ředitele. Absolvoval Vysokou školu ekonomickou, obor zahraniční obchod v Bratislavě.
AVF letos slaví 25 let. Jakým způsobem byste zhodnotil čtvrtstoletí působení Asociace v ČR?
Asociace v letošním roce slaví vlastně hned dvě jubilea, a to 25 let od svého založení, v září 1994, a hned vzápět přijetí do mezinárodní výstavářské asociace IFES, v prosinci 1994. Rychlé přijetí bylo oceněním tehdejší české výstavářské tvorby a současně to firmám sdruženým v Asociaci umožnilo čerpat zkušenosti i inspiraci v mezinárodním měřítku. Asociace se v průběhu let snaží především rozvíjet výstavářský byznys v Česku, například jedná se státní správou a členským firmám poskytuje poradenský servis.
Jak se výstavářský obor v Česku vyvíjel a jaká jsou v dnešní době jeho slabá místa?
Postupem času rozhodně roste míra profesionality. V začátcích výstavářského byznysu v Česku firmy poháněl především entuziasmus, dnes jsou preciznější v organizaci, využívají větší množství materiálu a jsou profesionálnější v přístupu ke klientům. V meziročním srovnání tržby našich členů rostou, i když se potýkáme, stejně jako v jiných oborech, s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků.
Kde mají české výstavářské firmy své klíčové zákazníky?
Klíčovými zákazníky našich firem jsou zahraniční společnosti, které u našich firem oceňují kvalitu, invenci a spolehlivost za přiměřenou cenu. Jsme jednoznačně exportní obor, některé firmy až 90 procent svého obratu realizují v zahraničí pro zahraniční klientelu. Klíčovým trhem je pro nás Německo, kde se potkává klientela z celého světa. Více než pro německé vystavovatele ale stavíme expozice pro firmy ze Severní a Jižní Ameriky a Asie.
V čem je vaše výhoda oproti zahraniční konkurenci?
Jsme jednoznačně flexibilnější. Co se týče kvality zpracování, řekl bych, že jsme v podstatě na stejné úrovni. Oproti nim ale dokážeme operativně reagovat na neočekávané události, hned se nehroutíme. Výstavářský byznys je nepředvídatelný a často vám do něj někdo tzv. „hodí vidle“, proto se flexibilita v řešení cení.
Konkurují si mezi sebou i firmy v rámci AVF?
Firmy v rámci Asociace spíše spolupracují. Je to dáno hlavně tím, že každá z členských firem má trochu jiné zaměření a odlišné klíčové zákazníky.
Jakým způsobem se mění v čase požadavky zákazníků?
Rozhodně jsou náročnější. Zákazníci dnes požadují komplexní servis, nestačí už „pouze“ zajištění výstavní expozice, ale je nutné dodat všechny doprovodné služby, které zákazník při své účasti potřebuje.
Jaké jsou dnes trendy ve výstavních systémech, materiálech a podobně?
Velký důraz se dnes klade na design a jedinečnost výstavy. Expozice postavené čistě z výstavních systémů tvoří malé procento. Trendem je atypická prezentace přímo na míru konkrétnímu vystavovateli s použitím moderních technologií, ať již audio nebo video světelných efektů, nových textilních materiálů až po multimédia a virtuální realitu.
Jak byste porovnal spolupráci s velkými a malými firmami? V čem se liší?
Ve spolupráci s malými a velkými firmami v zásadě není žádný rozdíl. Každému klientovi věnujeme stejnou péči, malé firmy jsou ale pružnější ve schvalovacích procesech.
Kde vidíte nové příležitosti pro výstavářský obor?
Severní Amerika a Evropa jako lídři výstavního průmyslu se už nějakou dobu pohybují na stejných číslech. Razantně roste Čína a Jihovýchodní Asie. Tam neposíláme náš materiál ani pracovníky, ale výstavbu řešíme našimi místními partnery.
V čem by se podle vás český výstavnický byznys a jeho fungování mohlo zlepšit?
Určité mezery vnímám v recyklaci použitých materiálů. Tlak na individuální design ze strany firem přináší velký objem s jednorázovým využitím. Není to ale čistě český problém, týká se celého světa. Jeho řešením s zabýváme i v rámci mezinárodní asociace IFES.