Rohlíky a máslo u nás nekoupíte
Rozhovor: Čerpací stanice se mění na mobility huby, říká Tomáš Lux, šéf retailu v MOL Česká republika.
Síť čerpacích stanic MOL v České republice provozuje více než 180 konceptů Fresh Corner. Během posledních tří let do nich investovala téměř dvě miliardy korun. Do konce roku jich budou dvě stovky. „Značku MOL chceme spojovat s tím, že u nás načerpáte nejen kvalitní palivo, ale i energii v podobě kávy nebo dobrého jídla,“ říká Tomáš Lux, ředitel retailu MOL Česká republika. Podle něj se budou čerpací stanice měnit na takzvané mobility huby, nabízející třeba půjčování aut nebo kol.
Je důvodem proměny čerpacích stanic vyšší zisk z prodeje potravin a kávy?
Když se budu bavit o tržbách, samozřejmě stále vedou pohonné hmoty, protože prodáváme miliony litrů. Důležitý je ale provozní zisk. V minulosti nám ho dominantně tvořily pohonné hmoty, dnes ho v rostoucí míře generují jiné služby a produkty. Nemůžeme být závislí jen na palivu, portfolio je nutné diverzifikovat. Naroste význam alternativních paliv jako je LPG, CNG a elektřina. V Maďarsku funguje projekt MOL Limo, což je v současnosti sdílení 450 aut.
Zdravý poměr zisku z pohonných hmot vůči produktům a službám pro cestování je půl na půl. K tomu směřujeme. V České republice máme podíl zisku z ostatních služeb a zboží přes 40 procent, což je v rámci celé skupiny MOL zatím nejvíc. Díky velmi dobře fungujícímu konceptu Fresh Corner věřím, že podílu půl na půl u nás brzy dosáhneme.
Důležitější než provozní zisk je pro mě ale počet zákazníků a transakcí. Podíl nepalivových transakcí se nám vyvíjí dvouciferně. Naší strategií je mít co nejvíce zákazníků, kteří si natankují a zároveň k tomu ještě něco koupí. Už dnes jsou nepalivové transakce vůči palivovým dvojnásobné. Je to logické, kávu si koupíte častěji, než natankujete.
Máte ambice konkurovat prodejnám v okolí vašich stanic?
Samozřejmě nechceme konkurovat hypermarketům. U nás jsou zákazníci v jiném nákupním módu, přijíždějí kvůli jiným potřebám. Nabízíme rychlé občerstvení a možnost odpočinku na cestách. Síť občerstvení Fresh Corner poskytuje sociální kontaktní bod k setkávání, kde si lidé mohou domluvit byznys schůzky. K tomu dochází třeba na stanici, kterou jsme vloni po rekonstrukci otevřeli u Humpolce na dálnici D1. Je to naše největší stanice s dobrou nabídkou občerstvení a výhodným umístěním mezi Prahou a Brnem.
Nepomohlo by zlevnění potravin přitáhnout další zákazníky?
Ceny jsou ve srovnání s diskontem vyšší. Cílem určitě není reagovat na akce v retailových řetězcích. Naší konkurencí jsou ostatní čerpací stanice a jiné convenience obchody. Zákazník na cestách je připraven zaplatit jinou cenu než při obvyklém nákupu, protože chápe, že je to spojené s odlišnou zkušeností a službou. Proto se nechceme spojovat s jiným maloobchodním řetězcem a nabízet široký sortiment. Rohlíky a máslo u nás nekoupíte. Je pro nás důležitá nabídka kvalitního občerstvení doplněného o trendy jako jsou raw nebo proteinové tyčinky.
Přinese instalace elektronabíječek další možnosti pro maloobchod, kdy bude na nákup ještě víc času?
Jsme na to zvědaví. Budujeme dobíjecí stanice, příští rok by jich mělo být na provozovnách MOL už 24. Jestli na stanicích budou zákazníci trávit víc času, to se teprve uvidí. Jsem přesvědčen, že elektromobilita je trend, který nás čeká, i když v České republice mu stojí v cestě ještě dost bariér, třeba vyšší cena vozů nebo omezená stávající síť nabíjecích stanic. Chceme být však na rozvoj elektromobility připraveni. Bylo by skvělé, kdyby si pak zákazníci během nabíjení svých vozů u nás dali třeba i teplé jídlo. Dnes ho nabízíme ve vybraných dálničních provozovnách.
Budou kvůli elektromobilitě stávající čerpačky zanikat, nebo se transformují?
Nikdo na trhu nečeká, že by v nejbližších letech fosilní palivo zcela vymizelo. Je ale možné, že zvláště menší stanice, které nejsou součástí větší sítě, zaniknou.
Jak se proměňují vaše čerpací stanice v zahraničí?
Vybraná stanice v Bratislavě poskytuje bezobslužné placení, zákazník zaplatí za palivo přímo na výdejním stojanu. Na místě je i byznys salonek k obchodním schůzkám, vybavený zařízením pro videokonference. V pilotním provozu se tam testuje myčka na psy, což je spíš taková perlička. V Maďarsku jsme se rozšířili už i mimo čerpací stanici, vytvořili jsme restauraci Fresh Corner uprostřed města, která nemá s tankováním paliv nic společného. V úvahu připadá zřízení výdejen na nákupy z různých e‑shopů. Čerpací stanice by se mohly transformovat v „mobility huby“, nabízející sdílení aut i kol. A mluví se o takzvaných chytrých čerpacích stanicích, které poznají zákazníkovy preference a půjdou jim vstříc.
Tomáš Lux do maďarské ropné a plynárenské skupiny MOL přišel na podzim 2017. Na pozici retailového ředitele se podepsal pod přestavbu čerpacích stanic Pap Oil na MOL. Ve spolupráci se svým týmem buduje značku Fresh Corner. Kariéru odstartoval ve společnosti ExxonMobil jako specialista zákaznické péče. Poté se přestěhoval do Německa a začal pracovat v retailovém oddělení společnosti Aldi Süd, následně pak pro východoevropskou divizi německých hypermarketů Real patřících pod Metro Group.
Podrobněji se tématu věnujeme v aktuálním vydání Marketing&Media číslo 33.